Pokud vám zruší váš let, což se moc často nestává, nejspíše vám letecká společnost nabídne let jiný, do stejné cílové destinace. Finanční kompenzace jsou až na posledním místě a to opravdu jen v případě, že nenajdete společné řešení. Zda-li máte nárok na finanční odškodnění je shrnuto v Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004. Jeho hlavní podmínkou je, že musíte letět z EU nebo do EU, či Norska, Islandu nebo Švédska, a nebo, že letíte s aerolinkou, která pochází z těchto zemí.
Odškodnění za zpožděný či zrušený let můžete získat zdarma zde.
Zadejte případ k posouzení zdarma
Pokud tuto podmínku splňujete a váš let:
a) byl zrušen méně než 14 dní před odletem
b) byl vám nabídnut náhradní let v období 7-14 dnů před odletem, a který odlétá nejpozději 2 hodiny před plánovaným odletem a přílet do vaší destinace nepřesahuje délku 4 hodin
c) do 7 dnů před odletem vám byl nabídnut náhradní let odlétající nejpozději 1 hodinu před plánovaným odletem a přílet do vaší destinace není delší jak 2 hodiny,
pak máte nárok na finanční kompenzace – podle délky letu:
I. 250 EUR – délka letu je kratší než 1500km
II. 400 EUR – let dlouhý 1500 -3000 km
III. 600 EUR – let je delší než 3500 km
a k tomu vám společnost vrátí peníze za letenku. Jestli jste platili let ve věrnostních mílích, vrátí vám přesný počet mílí, kolik jste za let vydali. Pozor ale v případě náhlým politickým situacím, stávkám nebo nepřízni počasí kompenzaci za let nedostanete, ale vrátí se vám peníze za letenku.
Nárok na odškodné také platí v případě, že jste:
• se nedostali na palubu, kvůli nadměrné rezervaci letenek
• měli letět vyšší třídou a přesunuli vás do nižší (např. z business třídy do ekonomické)
• váš let byl přesměrován na jiné letiště – nepočítá se ale nepřízeň počasí
O kompenzaci žádáte písemně nebo emailem přímo svou leteckou společnost. V případě, že by od toho dali ruce pryč, se můžete obracet na Úřad pro civilní letectví.
Nezapomeňte uvést:
• informace o cestujícím
• údaje o letu – číslo letu, rezervace, letu, datech atd.
• délku letu
• doklad o zpoždění letu vystavený dopravcem
• další dokumenty – účet za hotel, stravování atd.
Pokud byl let zrušen, společnost nemá povinnost vám poskytnout bezplatný nocleh v případě, že vám nabídla náhradní let. V případě, že vám nabídnou náhradní let a vy ho odmítnete, může být finanční odškodnění zkráceno až o polovinu.
V případě, že váš let byl zrušen, máte v plánu využít letu náhradního a vznikne vám zpoždění, pak i v tomto případě máte nárok na odškodnění.