Jak se stát pilotem

Denně vám přinášíme články ze světa cestování. Inspirujte se našimi tipy a užijte si krásnou dovolenou. 

Už od malička jste vzhlíželi k oblakům a menší i větší letadla vás naprosto fascinovala? Říkali jste si, jaké by to asi bylo sedět v kokpitu a pilotovat letadlo nad vaším městem či na druhou stranu světa? Pilotování se sebou nese mnoho úskalí i výzev, jestliže jste však ochotni se jim postavit čelem, zjistěte nejprve, co vás na vaší vysněné cestě za pilotní licencí doopravdy čeká.

 

Bez výcviku to nepůjde

Vaším prvním krokem k získání pilotní licence je právě výcvik. Zde je jen na vás, zda podstoupíte výcvik integrovaný nebo modulový.
Na konci integrovaného výcviku získáte licenci ATPL (A), a to poté, co projdete všemi částmi kurzu v rámci jediného bloku. Ten zpravidla trvá maximálně 36 měsíců a zahrnuje jak teorii, tak praktickou část. Během praktické části nalétáte mezi 170–200 hodinami, což se liší i zemí, kde výcvik podstupujete.

Tento typ výcviku je vhodný zejména pro ty, kdo začínají od nuly a o létání toho ví pramálo. Lepší volbou je zejména pro ty, kteří jsou finančně schopní kurz uhradit naráz či v menším množství splátek během krátké doby. Obecně je tento výcvik dražší než výcvik modulový.

Výcvik modulový je naopak rozdělen do více částí (modulů), kdy student postupně získává jednotlivé licence.

PPL (A) – základní licence soukromého pilota (pilotáž malých letadel pro soukromé účely-sport, rekreace), maximální možná vzletová hmotnost 5700 kg
NIGHT Rating – noční doložka, držitel je oprávněn pilotovat v noci, stále však za vhodných meteorologických podmínek
ATPL teorie – teoretická příprava pro další kvalifikaci, celkem 14 předmětů zakončené zkouškou
IR (A) – pilotáž rozšířena o možnost létání podle přístrojů, nezbytná při špatných meteorologických podmínkách, kdy se pilot řídí pouze dle přístrojů
MEP – oprávnění pro létání s vícemotorovými letouny
MEP/IR – létání podle přístrojů pro vícemotorové letouny
CPL (A) – oprávnění létat za úplatu u obchodní letecké společnosti, finální licence, se kterou je možné se ucházet o pozici pilota

Tyto bloky není nutné absolvovat v tomto pořadí, jedná se však zřejmě o nejlevnější a standardní variantu. Po absolvování výše uvedených částí výcviku je student na stejné úrovni jako student s integrovaným výcvikem. V obou případech je však licence značena jako ATPL (A) – frozen, která říká, že uchazeč má splněnou teoretickou část dopravního průkazu, zatímco nemá splněnou část praktickou. Tu uchazeč získá až po nalétání nejméně 1500 letových hodin (včetně 250 hodin jako kapitán, 75 hodin dle přístrojů). S licenci ATPL (A) – frozen je možné pilotovat velká nákladní letadla, ale pouze jako druhý pilot. Jakmile uchazeč získá plnohodnotnou licence ATPL (A) může se stát kapitánem velkého dopravního letadla.

 

Jste připraveni stát se pilotem?

 

Zdravotní způsobilost je samozřejmostí

Nejenže je práce pilota náročná po stránce psychické, je nezbytně nutné, aby byl pilot schopný i po stránce fyzické. Proto je nutné, aby pilot prošel zdravotní prohlídkou 1. třídy. Ta je určena zejména těm, kteří se chtějí pilotováním opravdu živit. Průběžné zdravotní prohlídky musí pilot podstoupit co 12 měsíců, v pokročilejším věku po šesti měsících. Prvotní prohlídka trvá zpravidla půl dne a cena vyšetření se pohybuje okolo 10000,-, následné prohlídky trvají nejdéle 90 minut a cena je okolo 3000,-.


Pouhý výcvik nestačí

Máte dokončený výcvik a rádi byste se již ucházeli o místo pilota? Nejdříve je však lepší zainvestovat do dalších kurzů a kvalifikací, které se vám v práci budou bezpochyby hodit.

Chystáte-li se pilotovat letadla s váhou vyšší než 5700 kg, je nutné abyste prošli tzv. typovou kvalifikací. Každé letadlo se totiž může lišit typem ovládání a způsobu pilotáže, a proto je nutné projít i tímto výcvikem. Můžete tedy získat „typovku“ na Boeing 737 nebo Airbus A320. Typové kvalifikace jsou však nejčastěji vůbec nejdražší položkou na cestě k pilotování a mohou dosahovat až několik sta tisíců korun. Tento kurz je možné absolvovat i po přijetí do dané letecké společnosti, kde s jasností víte, že peníze investované do typové kvalifikace nebudou vyhozeny oknem.
V dnešní době je u přijímacího řízení již vyžadovaný kurz tzv. MCC (Multi Crew Cooperation), který učí členy palubní posádky týmové spolupráci, komunikaci a rozhodování během všech letových fází. Velkou výhodou může být u pohovoru i kurz JOC (Jet Oriented Course), který je zaměřen na pilotáž letadel s proudovými motory.

 

Život nad oblaky


Pilotování a vysoká škola

Jestliže byste si přáli vystudovat obor profesionálního pilota na vysoké škole, v České republice máte tu možnost na ČVUT a na Slovensku na Žilinské univerzitě. Výhodou vystudování pilota na VŠ je to, že získáte jak akademický titul, tak i zdarma teorii ATPL a ušetříte tím přibližně 60 000,-. Ostatní moduly výcviku však musí student již zaplatit, a to během tří let bakalářského studia. Proto není tato forma studia vhodná pro ty, kdo nemají k dispozici potřebné finanční prostředky.


Zadarmo to nebude

Myslíte-li to s pilotováním vážně, buďte připraveni na to, že nesmíte mít do kapsy hluboko. Celkové náklady na získání všech potřebných licencí, kurzů a oprávnění jsou totiž opravdu vysoké. Za integrovaný výcvik zaplatíte v součtu přibližně 1 685 000 Kč, zatímco za všechny části modulového výcviku 1 635 000 Kč.


Pilotování jakožto životní styl

Práce pilota se na první pohled zdá poněkud snazší a lákavější, než doopravdy je. Nepravidelné lety, dlouhé ponocování při dalekých cestách, nutná flexibilnost a téměř nepřetržité odtržení od domova. Patříte-li tedy mezi ty, kteří si potrpí na teplo a klid rodinného zázemí, práce pilota, který je věčně na cestách a spí na hotelech, rozhodně nebude pro vás. Chcete-li tedy doopravdy vstoupit do leteckých vod, je nutné na to být připraven zejména po psychické stránce.

Chcete nás podpořit? Sdílejte:

Share on facebook
Facebook
Share on email
Email
Share on twitter
Twitter

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Jak koupit letenky jako dárek?

Nevíte, čím letos na Vánoce obdarujete cestovatele ve vašem okolí! Nadělte jim nový zážitek v podobě letenky! Poradíme vám, jak na to!

Staň se členem našeho VIP klubu!

Je to zcela ZDARMA a dozvíš se tak o akčních tipech jako první! Z odběru se můžete kdykoliv odhlásit.

Potvrzením souhlasíš se zpracováním osobních údajů (tedy tvého mailu)

Pošleme ti e-mail, který potvrdíš, abychom tyhle super tipy neposílali někomu jinému.
Pokud ti nic nedorazí, zkontoluj spam.